et makaan tän päivän tässä äiskän sylissa. Sille tippu tavallista enemmän luukusta postii. Se luki. Söi saaristolaisleipää. Luki lisää. Nautiskeli jogurtin. Luki lisää lisää. Joi kaffeet. Luki lisää lisää lisää. Söi nektariinin. Se jatkoi tätä tuntitolkul. Mä olin. Vain olin. Ja olin lisää.

Mutta sitten.

Tuo nousi. Meni jääkaapille. Nakkasi porkkanapussin altaaseen. Pesi porkkanat. Otti monitoimikoneen esille. Latasi sen. Raastoi juurekset. Kippasi oranssin kattilaan. Laski hanasta vettä päälle. Pudotti kasvisliemikuution sekaan. Pisti seoksen liedelle. Levyn neloselle.

Luki vielä ET:n.

Maustoi mössön persiljalla yms. Soseutti sauvasekoittimella.

Kauhoi lautaselleen annoksen. Mulle oman. Mä haistoin ja vaihdoin maisemaa. Äiskä söi pöperön jälkiuunileipäpalasen kanssa.

Ja sitten.

Me katsottiin dokumentti norsuista ja niitten tutkijasta. Äiskä aatteli käydä ulkona. Mut se väsähti.

"Ehtiihän tuonne joku toinen päivä," sanoi tuo ennenkuin nukahti.